Pewnie wielu z Was kojarzy popularne conversy od CDG, ale czy wielu z Was zna historie tej długowiecznej firmy? Sprawdźcie swoją wiedzę!


Tak, jak utwór Tous les garçons et les filles w 1962 roku pozwolił francuskiej piosenkarce Francoise Hardy osiągnąć sławę, tak i przyczynił się do sukcesu CDG. Bowiem tekstem tej piosenki zainspirowała się Rei Kawakubo – aktualnie 74-letnia projektantka – zakładając japońską firmę odzieżową Comme des Garçons (tłumaczenie na język polski  to „Jak Chłopak”). Samo CDG ma swoją siedzibę w dzielnicy mody Aoyama w Tokio, a domy koncepcyjne są rozmieszczone po całej Japonii. Stacjonarne sklepy Comme des Garcons można znaleźć na całym świecie: w Rue du Faubourg St-Honoré w Paryżu, w Nowym Jorku, a także w Hongkongu, Pekinie, Bangkoku, Seulu, Singapurze i Manili. W artykule dla Business of Fashion w kwietniu 2017 r. Tim Blanks odnotował przychody dla CDG i jej oddziałów jako ponad 280 milionów dolarów rocznie.

 

Marka została założona przez  jako spółka Comme des Garçons Co. Ltd w 1973 roku. W Japonii コ ム デ ギ ギ ャ ル ソ ン (Komu de Gyaruson – z japońskiego) odniósł sukces w latach siedemdziesiątych. W 1978 r. wydano linię odzieży dla mężczyzn, a w 1981 roku Comme des Garçons zadebiutowało w Paryżu. Firma stworzyła splash z przeważającym wykorzystaniem czarnych oraz niekonwencjonalnych materiałów. W latach osiemdziesiątych ubrania Comme des Garçons powiązane były ze stylem punkowym. Od 2004 roku CDG opracowało koncepcję swojego rynku składającą się z głównych kolekcji ich innych brandów, takich jak Shirt czy Play, a także szerokiego wyboru międzynarodowych projektantów. Jej pierwotny sklep na rynku, zwany Dover Street Market, znajduje się w Londynie w Mayfair. W 2010 roku firma otworzyła I.T Beijing Market Comme des Garçons, co doprowadziło do powstania sklepu w Ginzie w 2012 roku i w Nowym Jorku w 2013 roku.

Produkty Comme des Garçons są projektowane i produkowane w Japonii. Ich linie – wszystkie ręcznie robione, co odzwierciedlają wysokie ceny i długowieczność ich produktów – to:

Comme des Garçons Comme des Garçons,
Comme des Garçons Noir,
Comme des Garçons Homme,
Comme des Garçons Plus,
Comme des Garçons Man,
Comme des Garçons Deux,
Comme des Garçons Shirt.

Firma od wielu lat nawiązuje do sztuki i projektów kulturalnych na arenie międzynarodowej. Kolekcja wiosna-lato 1997 roku odnosząca się do “lumps and bumps” doprowadziła do współpracy, także w 1997 roku, między Rei Kawakubo a choreografem Merce Cunningham w Nowym Jorku. Kolekcja jesienno-zimowa w 2006 r. dotyczyła pojęcia “persona”, różnych sposobów prezentowania siebie na świat. Łącząc elementy mody męską z kobiecymi elementami, takimi jak gorsety i tkaniny z nadrukiem kwiatowym, “Persona” stała się kolekcją łączącą kobiecość z męskością.

Firma Comme des Garçons współpracowała z wieloma różnymi markami przez wiele lat, w tym z Fred Perry, Levi’s, Converse All Star, Speedo, Nike, Moncler, Lacoste, Cutler and Gross, Chrome Hearts, Hammerthor, S. N. S. Herning, Louis Vuitton, Supreme i z wieloma innymi. Comme des Garçons współpracowało także z H&M, kolekcja została wydana jesienią 2008 roku. Wiele sław doceniło markę, Björk ma na sobie ubrania Comme des Garçons w teledysku “Isobel”. Oprócz tego ich projekty w szafie ma także Lady Gaga, Matt Bellamy, Alexander McQueen, Krikor Jabotian, Chloë Sevigny, Kanye West, Usher, Tilda Swinton, Herb Ritts, Tatiana Sorokko, Karl Lagerfeld, Heidi Albertsen, Mary-Kate Olsen, Vincent Ng, Selma Blair, Leila Aldik, Drake, Joe Jonas, ASAP Rocky, 2 Chainz i pewnie wiele innych.

COMME DES GARCONS PLAY

PLAY, znany z logo w kształcie serca z parą oczu, to luksusowa, casualowa linia streetwearowa firmy Comme Des Garçons. Jest to bardziej dostępna odmiana innych linii Comme Des Garcons. Play jest najlepiej sprzedającą się linią ubrań CDG, kierowaną na “młodszy rynek”. Jest produkowana głównie w Japonii, Hiszpanii i Turcji, a fabryka Play we Francji jest nadal używana w wielu ręcznych procedurach w przeciwieństwie do japońskich, hiszpańskich i tureckich linii produkcyjnych. Dzieje się tak, ponieważ fabryka we Francji produkuje wyłącznie ręcznie robione linie, w tym Tricot Comme des Garcon, Comme des Garçons Homme Plus Evergreen i Junya Watanabe Comme Des Garçons. Uważa się, że wszystkie tkaniny są produkowane w Japonii, ale niektóre części sprzedawane w Chinach i Australii są ręcznie ukończone we Francji do celów kontroli jakości (wyróżniających się ręcznie szytym emblematem serca). Play zadebiutowała na takich gwiazdach jak Kanye West, Pharell Williams i Justin Timberlake, a także wprowadziła współpracę z Nike, Jordanem, Supreme i Louis Vuitton. Dzięki temu szybko została postrzegana jako wybitna międzynarodowa marka modowa.

PERFUMY

Comme des Garçons w swojej ofercie ma również linię perfum, oczywiście niekonwencjonalnych podobnie jak ich ubrania.
Pierwszy perfum ukazał się w 1994 roku. 1998 rok to data premiery pierwszych anty-perfum (perfumu, który podoba się tylko nielicznej grupie odbiorców, stworzonego dla indywidualistów, nie bojących się eksperymentować z perfumami) “Odeur 53” jego nazwa nawiązuje do składu; mix 53 ekstrawaganckich nut zapachowych, charakteryzujący się wonią suszonego prania na wietrze z lakierem do paznokci i paloną gumą – ciężko wyobrazić sobie współgranie tych zapachów? Być może tak, ale nie powstydzą się na pewno ich dyrektor – John Waters i architekt Stephen Alesch, bo oboje korzystaja z produkcji. Z ciekawych linii zapachowych warto wspomnieć także o zapachach kościołów różnych religii i perfumach słodkich pachnących nutą smoły, spalonego cukru i lepkiego ciasteczka.

Od 2002 roku linia perfumowa dołączyła do firmy Puig, aby stać się częścią katalogu substancji zapachowych. Firma Puig posiada częściową licencję na perfumy Comme des Garçons pod firmą Comme des Garçons Parfums.
Firma Comme des Garçons opracowała perfumy unisex, G I R L, z Pharrellem Williamsem, wydanym 28 sierpnia 2014 r. + artysta od KAWS zaprojektował butelkę!

~ws