Otoczeni przez kolorowe bilbordy i pop-up’y na większości ze stron, nie zwracamy już takiej uwagi na komercyjne zabiegi jak kiedyś. Warto jednak zagłębić się odrobinę w tematykę marketingu, który umożliwiał firmom podbijać znanym nam wszystkim dzisiaj firmom światowe rynki.


Chwytliwe hasła czy product placement’y nie są w świecie reklamy niczym nowym. Większość z nas nie pamięta jednak czasów, kiedy rodziły się kultowe nawet dziś chcąc nie chcąc chwyty marketingowe, jednak cofnijmy się w czasie i przejrzyjmy te najbardziej wyraziste.

Jednym z lepszych sposobów, z którego korzystały największe światowe marki na początku lat 80 była zdecydowanie aktywność w wydarzeniach sportowych. W świecie licznych konfliktów i przemian społecznych sport traktowano jako oderwanie od problemów dnia codziennego. Sport postrzegano jako nieograniczoną aktywność, która była powierzchownie bezstronna i niezaprzeczalnie jednoczyła grupy. Powstawała tam historia bliższa ludziom, z którą łatwiej było im się utożsamiać.

To właśnie stworzenie strojów na Olimpiadę 1980 roku w Moskwie dla Sowieckiej drużyny przyniosło Adidasowi tak ogromną popularność w Rosji a wprowadzenie rewolucyjnych trampek Converse na korty (1917) na zawsze odmieniło przyszłe losy butów do koszykówki.

Podobnie jak dziś, firmy chciały ukazać swój produkt jako podwyższający standardy i włączyć go w sfery bliskie społeczeństwu. I to niezaprzeczalnie się powiodło. Produkty splatały się z biegiem wydarzeń i stawały się nieodłącznym ich tłem. Bo to właśnie dzięki stabilizacji kostki w butach All Star (promowana później hasłem ‘Good news for bad knees‘) skończyła się era masowych kontuzji a słynny gest Kozakiewicza z moskiewskiej Olimpiady 1980 uwieczniony jest na zdjęciach w akompaniamencie 3 pasków.

Znalezione obrazy dla zapytania Back to the future nike

Oczywiście nie porzucono innych obrębów kultury. Kiedy Adidas skrupulatnie skupiał się na wyposażaniu sportowców, Nike uczyniło swój największy krok w stronę nieco odrębną. Kalifornia była już dawno kojarzona z przemysłem filmowym, Hollywood i źródłem wszelkiej rozrywki, na co postawiło Nike. Korzystając z zafascynowania futuryzmem i wrzeniem ludzi w obliczu gnającego postępu spółka nie próżnowała i umieściła w filmie ‘Back to the Future II‘ z ’89 kosmiczne Nike Air Mag. Była to wówczas jedynie luźna wizja Tinkera Hatfield’a, który nie mógł spodziewać się, że 26 lat później trafią one do sprzedaży i zapiszą się na długo w historii.

Po widocznym sukcesie, widząc połączenie między codzienną rozrywką i nowym sposobem promocji, Nike zdecydowało się podjąć kolejnej produkcji. ‘Space Jam‘ to produkcja Warner Bros łącząca animowane postaci i realnych bohaterów. Film głównie promował objętą współpracę między Michaelem Jordanem a Nike i z pewnością przyczynił się do rekordów sprzedaży Jordan Brand’u.

Trzecią najczęściej praktykowaną formą promocji były oczywiście reklamy telewizyjne. Wraz z rozpowszechnieniem odbiorników narodziła się nieznana wcześniej forma prezentowania krótkich klipów między programami. Dobrym przykładem na ukazanie ogromnych starań zyskania uwagi widzów jest reklama Vans’a z lat 70. Prezentowane w niej codzienne urywki perypetii ze sklepu obuwniczego wpasowują się idealnie w kanon reklamy zbiorowej, skupiającej się na zwykłym, nieskomplikowanym życiu, które dawało ludziom satysfakcję.

Podobny obraz

Z pewnością zatem możemy dojść do wniosku, że świat reklamy sprzed prawie 30 lat obfitował w twory często wyimaginowanych zamysłów, które jak oceniamy z perspektywy obiektywnego odbiorcy, były świetnym startem i przykładem dla obecnych ich twórców.

~an