Klasyczny monogram, zmodernizowane “B” oraz czysto brytyjskie akcenty są tym razem jedynie akompaniamentem na pokazie ready-to-wear od Burberry. Główną rolę bowiem niepodważalnie zagrała… szubienica.


Wczorajszym pokazem ready-to-wear Burberry z pewnością zapewniło sobie obecność na ustach wielu. Reakcje na temat prowokującej ozdoby napływają w błyskawicznym tempie a znaczącą przewagą odznaczają się te, negujące odważny ruch zarządu kreatywnego.

Cały pokaz podzielony był na dwie części. Pierwsza z nich zdawała się być skierowana głównie do młodej publiczności. Oversize, kolor i trendy kojarzone dla reszty świata szczególnie z angielskimi stadionami gryzły się z płynącymi materiałami i perfekcyjnie skrojonymi garniturami. Widownia, podobnie jak podzielone style ubrań, zajmowała odpowiednio miejsce wyłożone elegancką boazerią przypominającą wnętrze ekskluzywnego butiku oraz ciemną, piwniczną halę.

www.vogue.com

Jednak nic nie rozpoczęło tak zażartej dyskusji jak jeden ze sznurków bluzy zawiązany na węzeł szubieniczny. Oburzeni internauci opowiadają się za promowaniem samobójstw, inni widzą w projekcie jedynie zwrócenie uwagi na ogólnoświatowy problem, pozostali przyjmują postawę czysto akceptującą ruch Burberry na wzór l’art pour l’art.

     www.vogue.com

Trudno jednak opowiedzieć się za którymkolwiek ze stanowisk bez wcześniejszego poznania kontekstu oraz osoby Tisciego, który to jest odpowiedzialny za chaos ostatnich dni.

Riccardo Tisci, obecnie dyrektor kreatywny Burberry, słynie ze swojego temperamentu i przemycania własnych poglądów na temat światowych wydarzeń do tego, co tworzy. 12 lat w Givenchy umożliwiło nieco bliższe poznanie jego idei i nie można było spodziewać się czegoś niekonwencjonalnego.

I to się spełniło. “Tempest” (pol. sztorm) odwołuje się do obecnej sytuacji Wielkiej Brytanii na scenie między narodowej oraz reakcji społeczeństwa na tak głośny Brexit. “London is now less free (…) I observe a lot, now I am living here” mówi w wywiadzie dla Vogue. Wg Riccardo problem stanowi także utrata wagi głosu młodych ludzi, głosu, który przeciwnie- powinien mieć największą moc sprawczą w formowanym przez nowe pokolenie świecie. Tisci pokazuje, że podzielone społeczeństwo, tak jak na wybiegu, połączyć może tylko sztuka. 

Wedle tego zamierzenia szubienica zaczyna jawić się jedynie jako symbol. Obietnica nowej rzeczywistości, groźba codzienności czy zupełna rewolucja? Interpretację, jak zawsze, zostawiamy Wam.

 

 

1 COMMENTS